להקשיב למה שצריך – כבר לא עניין פשוט/ שלמה עשור

(‘אולי כל הקיום האנושי הוא מאבק על אוזן קשבת’, ואגדאלין פאטאן)

Artificial.intelligence

המשאב היקר ביותר שלנו הוא הזמן העומד לרשותנו, בין היתר יוקרתו באה לידי ביטוי במתן היכולת להתבונן ולהתרכז זמן מה בעניין מסויים מבלי מפריע, ריכוז וקשב גבוהים מאפשרים ניצול מלא של הזמן, אך ללא מפלט מפני מבול המידע שנוחת עלינו באופן תמידי, הקשב נפגם והזמן מאבד מערכו.

כמות המידע

הקשב הינו מנגנון בקרה המאפשר להתמקד בשלבים שונים של תהליך קבלת המידע ומסתבר שכמות המידע משפיע על איכות הניתוח שלה.

בזמן שהחזית של דעאש בכורדיסטאן, מלחמת הבדלנים באוקריאנה, מפעל המגבות שנסגר בערד והמצאות וחידושים שלא נוגעים אלינו תופסים את תשומת הלב, הזמן יקר שלנו הולך לאיבוד.

במקום להפנות את הקשב לצרכי היום יום – אנו חיים את הדאגות שמעבר לים, במקום להקדיש את הזמן היקר לטיפול בבעיותנו, אנו מרוכזים בבעיות שאין לנו שום יכולת לפתור, העיקר

כשהתודעה מתנהלת כמחסן של שביבי מידע מבולגנים ללא היררכיה וללא סדר עדיפות תקין, כאשר העיקר הופך לטפל והמיותר מקבל את מירב תשומת הלב שלנו, גם המידע אותו אנו מצליחים לשלוף בעת הצורך, עלול להיות מנותח בצורה מעוותת ושטחית, וממילא המסקנות הנגזרות מאותו מידע עלולות להוביל לכישלון מחשבתי-כלכלי-קיומי!.

לקחת דף ועט

אז מה עושים בנדון? כיצד מנתבים את הקשב לניצול נכון של הזמן?

הפסיכולוגיה הקוגנטיבית מציעה מספר פתרונות בתחום ארכיטקטורת המידע ושיפור ביצועי הזיכרון האנושי, אחד הפתרונות מסתמך על ההנחה הפסיכואנליטית לפיה עצם הבעיה נובע מחוסר בהירות לקיומה.

לשם כך בתחילה עלינו להציג בפני התודעה את הנתונים, פשוט לקחת דף ועט ולרשום את כל תחומי העניין להם אנו נחשפים מידי יום לפי סדר העדיפות הרצוי לנו, כאשר הרשימה הגמורה תעמוד לפנינו, עלינו לסדר אותם מחדש לפי זמן החשיפה (למשל “אתר חדשות – שעתיים ביום”) בסדר יורד.

עצם ההצגה של הרשימה השניה אל התודעה, יבהיר לנו כמה זמן הקשב שלנו מבוזבז על זמני חשיפה מיותרים, זוהי כבר התחלה טובה לשיקום רציני.

ניטור מערכות מידע

ברילטק, אנו עוסקים במערכות-מידע ממוחשבות ולא בתהליכים פסיכולוגים, וגם בתחום שלנו התברר  שיש צורך בכלים מקצועיים שיבלמו את הטביעה בים המידע.

כאשר מדובר על תמיכה טכנית, לעיתים מתקשה איש התמיכה להפנות את הקשב לתמונה הכללית שמתקבלת מהמערכת הממוחשבת, והוא עלול להסתפק באיתור תקלות ומתן טיפול נקודתי חסר היקף, ייתכן שהקשב שלו מתקשה לעמוד במרדף המתיש אחר הנתונים הזורמים אליו, או שהוא מתקשה לאתר את הגורמים הרלוונטים לתקלה ולהסיח את הדעת מהמידע השולי.

במקום לאתר שגיאות ע”פ הליכי חיפוש מסורבלים, נדרש לנו כלי המאותת בוודאות ובמהירות על שגיאה שמתחוללת במערכת.

במקום ‘להיסחב’ עם מערכת איטית וזרימת נתונים פקוקה, נדרש לנו כלי שיזהה עבורנו בבירור את הגורם לזרימה האיטית.

במקום להקים צוות מחקר עבור ניטור מכלול הביצועים של המערכת, נדרש לנו כלי שבעזרתו המערכת תתוחקר בצורה מובנת, פשוטה ומפורטת.

נדרש לנו כלי שבאמצעותו מערכות המידע ישרתו אותנו ברמה האופטימלית.

מאחר ולא הצלחנו למצוא כלי כזה – דאגנו לפתח אותו.

AimBetter – ניטור מערכות בצורה מבוקרת מעולם לא היה פשוט כל כך!