ההוצאות הנסתרות שעולות לארגונים מיליוני דולרים, והדרך האוטומטית לחסוך אותן

AimBetter, הפיתוח הישראלי שחולל מהפיכה בעולם הניטור והטיפול האוטומטי בתקלות, מסייע לצמצום ההוצאות והגדלת שורת הרווח של מאות ארגונים ברחבי העולם. והכול ללא התערבות אנושית.

ראיון של אלעד הירש עם מנכ”ל איימבטר, יהודה לסרי

האקלים הכלכלי הנוכחי מאופיין באי וודאות וחוסר יציבות. האינפלציה בארה”ב נסקה לשיא של עשרות שנים, לחברות קשה יותר לגייס כספים, השוק תנודתי וגוברים הסימנים להאטה או מיתון. במציאות שכזו, השרידות הארגונית והיכולת לשמור על רמת רווחיות גבוהה, עוברים דרך התייעלות מערכי הארגון השונים. בעידן שבו ארגונים מסתמכים יותר ויותר על תשתיות דיגיטליות, אפליקציות ומערכות מידע, איתור ופתרון תקלות מהיר יכול לעשות הבדל בשווי מיליוני דולרים בשורת הרווח הארגונית.

כך למשל דוח של חברת Gartner כבר בשנת 2014 מצא שהשבתת מערכות ה- IT הארגוניות גורמת לנזק בגובה 5,600$ לדקה. עפי נתונים שפורסמו ע”י Ponemon Institue בשנת 2016 הנזק עלה ל- 9,000$ בכל דקה, ונתונים עדכניים מדברים על נזק גבוה אפילו יותר. אך גם עלות לדקה בהיקף של 9,000$ “בלבד”, יכולה להוביל לנזק כולל בהיקף של יותר מחצי מיליון דולר לכל שעת השבתה.

מדובר בתופעה נרחבת שמשפיעה על ארגונים רבים: עפ”י סקר שביצעה בשנת 2022 חברת Business Wire, 1 מכל 5 חברות סבלה במהלך 3 השנים האחרונות מתקלות שהובילו להשבתה. לנזקי ההשבתה מתווספים הנזקים שגורמות תקלות, שגיאות ובעיות איטיות במערכות המחשוב הארגוניות.

“החדשות הטובות הן שאותן תקלות והשבתות שמסבות נזקים כלכליים אדירים לארגון –
הן לא גזירת גורל”,
אומר יהודה לסרי, המנכ”ל והמייסד המשותף של חברת AimBetter.


החברה הישראלית פיתחה פלטפורמה אוטומטית לניתוח ובקרה בזמן אמת של בסיסי נתונים ואפליקציות ארגוניות. בכך היא מאפשרת למאות חברות ותאגידים להוביל לצמצום משמעותי של זמן הטיפול בשגיאות ותקלות, ללא התערבות אנושית.

מה הסיבות לנזקים הגדלים של בעיות מחשוביות?

“ההסתמכות של הארגון על מערכות מחשוב ו- Data הולכת וגדלה, וכך גם המורכבות של מערכות אלו והאנשים הנחוצים לצורך תחזוק שלהן. כאשר מתרחשת שגיאה או בעיית איטיות כלשהי, מורכבות המערכות מקשה על הגורם האנושי לאתר את התקלה במהירות –או לאתר אותה בכלל. כאשר מתרחשת תקלה, פונים לאינטרגטורים שהטמיעו את המערכת,לאיש ה- IT בתוך הארגון ול- DBA.

הבעיה מתחילה כשהם מתקשים לראות את התמונה המלאה: אף אחד מהם לא יודע מה התרחש בזמן אמת בתוך ומחוץ לשרת והמערכות הווירטואליות. כתוצאה מכך, פתרון הבעיה הולך ומתארך, מעיב על העובדים והלקוחות ומרחיב את הנזקים הכספיים. בחלק מהמקרים פשוט לא מצליחים לפתוח את הבעיה, מה שגורם ללקוחות פנימיים וחיצוניים לעבוד עם מערכת שפועלת באופן ‘עקום’ ולא אפקטיבי”.

איך השגיאות והתקלות פוגעות בארגונים שפונים אליכם?

“הנקודה שהכי כואבת לארגונים שאנחנו פוגשים היא הפגיעה בכיס. אני קורא לזה ‘תסמונת החשבונית הנעלמת’: מקבלי ההחלטות בארגונים מודעים לפגיעה בשורת הרווח, אבל לא תמיד מודעים להיקפה ועוצמתה. אף אחד לא באמת מכמת את הנזק הכולל, לרבות תשלום לספקים, זמן עבודה של אנשי System ו- IT בתוך הארגון. אף אחד לא מכמת גם את אובדן התפוקה והפגיעה במכירות. ככה זה כשהמילה ‘תחזוקה’ מסתירה בתוכה הוצאות בלתי מחויבות והסטת משאבים ארגונים ממיקוד ביעדים העסקיים לטיפול בתקלות. באופן הזה, הפגיעה בשורת הרווח יכולה להגיע למאות אלפים ואף למיליוני דולרים.

לא רק הנזקים הכספיים פוגעים בארגון: הבעיות והתקלות מובילות גם לנזקים תדמיתיים ולשחיקת ההון האנושי. כשאיש IT בכיר ברשת קמעונאית גדולה מספר לי שאפילו בסופי השבוע הוא לא יכול לנוח בגלל תקלות שמתרחשות מסביב לשעון, אני שואל את עצמי כמה זמן הוא יחזיק מעמד בתפקיד”.

אתה יכול לתת דוגמה מהשטח?

“אתן לך דוגמא טרייה. לא מזמן פנו אלינו מנהלים של בי”ח גדול בישראל, שבמשך חצי שנה נאבק כדי לאתר את מקור הבעיה של תקלה במערכת ה- SAP של רשת מרפאות השיניים שהוא מפעיל: המשתמשים במערכת סובלים מאיטיות, ניתוקים ואולי חמור מכל: מאובדן מידע שמוזן.

מבחינת האינטרגרטור שהיה אחראי על הטמעת המערכת בארגון, הוא עובד עם לקוחות אחרים שלא סובלים מתקלות – ולכן מבחינתו הבעיה היא במערכות הארגוניות; ה- DBA של ביה”ח לא יודע לאתר את מקור הבעיה, כל עוד המערכת רצה ומשאבי השרת תקינים. מבחינת איש ה- System אין בעיית תקשורת. אך בשורה התחתונה המשתמשים המשיכו לסבול, עד שביה”ח פנה אלינו. תוך 10 דקות מרגע התקנת הפתרון של AimBetter – הבעיה אותרה והופק דו”ח מפורט עם כל התקלות. הכול בצורה אוטומטית ומהירה”.

איך הובלתם תוך 10 דקות לפתרון תקלה שהציקה לארגון במשך חצי שנה?

“המערכת של AimBetter מבוססת על פתרון Self service המזהה בזמן אמת עומסים, חריגות במערך בסיסי הנתונים וגם כמובן מזהה בעיות ואת הגורמים להיווצרותן. הכול מתבצע בצורה אוטומטית לחלוטין. לצד היכולת לאתר בעיות, המערכת מבצעת ניטור בזמן אמת ומסייעת לנקיטת פעולות פרואקטיביות, לצורך מניעת תקלה או נפילה של מערכות. זאת באמצעות פיקוח אחוד ומרכזי על מכלול רכיבי בסיסי הנתונים – Database Performance Monitoring.

היתרונות של המערכת מסייעים למאות חברות ותאגידים בינלאומיים כמו BDO, H&M, Brinks, Monday ועוד לייעל את התנהלות השוטפת, לצמצם למינימום את הסיכוי לתקלות ולהקטין בצורה דרמטית את זמן הטיפול כשהן כבר מתרחשות”.

מה הערך המוסף של המערכת ביחס לפתרון תקלות אנושי?

“אענה לך מתוך הסיפור האישי שלי. את המערכת התחלתי לפתח לפני כעשר שנים בערך, בעקבות צורך אישי: בזמנו החברה שהקמתי סיפקה שירותי DBA למגוון חברות מובילות. עם הזמן רציתי להתרחב, והבנתי את המורכבות הכרוכה בגיוס, הכשרה ותחלופת עובדים. תובנה זו הובילה לפיתוח פתרון אוטומטי שנועד לנתק את התלות שלי ושל הארגונים אותם אני משרת מהגורם האנושי. וכך במרוצת השנים נולד הפתרון של AimBetter. היתרון של הפלטפורמה הוא לא רק ביכולת לבצע בצורה אוטומטית פעולות ניטור ואיתור מהירות, אלא ביכולות ההוליסטיות שלה. המערכת משלבת יכולות של אנשי DBA, אנשי IT ואנשי אפליקציות כדי לייצר תמונה רחבה, שמובילה לאיתור מהיר של גורמי התקלה ומסייעת לפתור אותה בהקדם.

האוטומציה של מלאכת הניטור ואיתור התקלות חוסכת זמן עבודה יקר לעובדי הארגון, ויותר מכך: מייתרת את הצורך להחזיק In House בעלי תפקידים כמו DBA. כתוצאה מכך, רבים מהארגונים שמשתמשים בפתרון של AimBetter כמו למשל חברות תוכנה הגדילו במאות אחוזים את בסיס הלקוחות, כמעט בלי להוסיף צוותי IT”.

ואם בכל זאת צריך התערבות אנושית?

“הפתרון של AimBetter מוצע במודל שירות ענן (SaaS) שמאפשר לחברה לנטר, לאתר ולפתור תקלות בעצמה. לצד זאת, אנחנו מציעים שירותי Expert Support של מומחי DBA, שמעניקים תמיכה מקצועית בפתרון בעיות שהמערכת מזהה”.

איך הפתרון שלכם מסייע לחברות להגדיל את שורת הרווח?

“החתירה לפתרון מהיר של תקלות שאותרו והמניעה של היווצרות תקלות מלכתחילה, מובילים לחיסכון כספי משמעותי. זאת בין היתר בעקבות החיסכון בשעות עבודה רבות והתשלום לספקים השונים. החיסכון במשאבי הזמן מאפשר לעוסקים במלאכה להסיט את הפוקוס מכיבוי שריפות למיקוד בפעילויות הליבה, לחתור לעבר היעדים ולאתר מנועי צמיחה. היכולת לטפל בתקלות במהירות מקטינה גם את אחוזי הנטישה בתהליכי המכירה, מסייעת להגדלת המכירות ובחברות יצרניות גם להגדלת התפוקה. כל אלה תורמים להקטנת ההוצאות והגדלת שורת הרווח בארגונים שאנחנו מלווים במאות אלפים, ולפעמים גם במיליוני דולרים.

צמצום מרווח השגיאות והתקלות תורם גם להקטנת השחיקה בקרב עובדים רבים, שהיו נאלצים להתמודד עם תקלות ופניות מרובות. בנוסף, ממש כמו בסיפור האישי שלי שהוביל לפיתוח הפתרון של AimBetter, גם ארגונים המשתמשים בפתרון שלנו מקטינים את התלות בהון האנושי: לא צריך להשקיע שנים בהכשרת עובדים שיכירו את המערכות השונות, ולחוות רעידת אדמה כשהם עוזבים בשל הצורך לגייס מחליפים ולצלוח תהליך הכשרה ארוך.

הפלטפורמה של AimBetter משטחת באופן ניכר את עקומת הלמידה, ומאפשרת לכל ארגון לנטר, למנוע ולטפל בתקלות במהירות – עם כל היתרונות הנלווים. והכול בעלויות נגישות, עבור SMB ועבור חברות בכל הגדלים”.

ראיון זה הופיע באתר אנשים ומחשבים.