בין תחזוקת שרתים ליהודי הנודד / שלמה עשור

coach-64608_640ע”פ רוב, נורמות התרבות המערבית מאומצות על ידינו בחום ומוטמעות היטב בהרגלי החשיבה, ההתנהגות ואורח החיים שלנו, ובכך משנות את תרבותנו ונוטלות חלק בהפיכתנו מיהודי בגלותו לישראלי במדינתו.

ועם זאת, ישנו דפוס חשיבה עתיק יומין, דפוס שאפשר לכנותו “היהודי הנודד”, אותו קשה מאוד להוציא מאיתנו, עגלתו של היהודי יכולה להישחק, ברגיה יחרקו מכאב, גלגליה ירעדו על צירם המתנדנד, היא תתקע על כל צעד ושעל בדרך, אך כל עוד היא נוסעת (אם אפשר לקרוא לזה “נסיעה”) – לנו זה מספיק טוב, מספיק מכדי שנעצור לרגע ונחשוב על טיפול הולם, טיפול שימנע את קריסתה המוחלטת של העגלה.

הגלות הארוכה הרגילה אותנו לרוץ קדימה מבלי להתבונן בפצעי ההווה, “כסוס שוטף במלחמה” כך כינה אותנו אחד הנביאים, היהודי משול לסוס שנחבט לאורך כל שדה הקרב, ואיננו עוצר אפילו פעם אחת, איננו משמן את בוכנותיו, איננו בודק את שגיאותיו, כל עוד הסוס רץ – לנו זה מספיק טוב.

ובאשר לתחום תחזוקת השרתים, חברות רבות בתעשייה הישראלית נשענות מבחינה טכנולוגית בכל כובד משקלם על מערכת המחשוב שלהם, בדקנו ומצאנו שהתופעה חוזרת על עצמה –
למרות השגיאות שמתבצעות במערכת, כגון תוכנות שלא אמורות לרוץ וזוללות זיכרון חיוני, שרתים שנתקעים באמצע עבודה , נעילה מקרית של בסיס נתונים – כל עוד המערכות מוגדרת כ”תקינה” מבחינה אופרטיבית (אפילו אופרטיביות צולעת) – החברות יסתפקו בתיקונים זמינים ונקודתיים מבלי לחשוב על התמונה הכללית, התמונה שמציפה אל התודעה שלנו את המושג “טיפול מונע”.

מערכת ממוחשבת אשר נתוניה אינם מנוטרים באופן שוטף וקפדני, ששגיאותיה הקטנות אינן זוכות לעין ביקורתית ובוחנת, שואפת לאי-סדר גדול יותר, ולשגיאות הפוגעות בראש ובראשונה בכלכלת החברה ובעומד בראשה, השרת התקוע של היום עלול להיות הסיבה לעשר עסקאות שיתבטלו בחודש הבא, ייתכן וסוסו של היהודי הנודד ימשיך בדהירתו עוד מטרים רבים, אך בדרך הזו דמים רבים (תרתי משמע) ילכו לאיבוד באותו מסע אל ההצלחה הכלכלית שספק אם תגיע.

אל תתנו לעגלה המסחרית שלכם לקרטע, אל תתנו למערכת הממוחשבת שלכם להמשיך ולסבול מ”קוצר נשימה כרוני”, תפנימו טוב – שרת תקוע זה הפסד כלכלי!, טיפול וניטור מתמיד של שרת תקין, זול יותר (הרבה יותר!) מההפסד שתביא באמתחתה הרשלנות.

אנו אוספים פניות ציבור אנונימיות בדבר תקלות ושגיאות מערכת למיניהם ועל הנזק שהם גרמו לכם מבחינה עסקית, אנא סייעו לנו בבניית המאגר וספרו לנו את החוויות שלכם בנושא.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *