על אורות וכלים, ושרתים תקועים / שלמה עשור

כאשר קיים ניגוד או חוסר תיאום בין שאיפותיו של האדם, עלינו להסיק כי אנו עדים להחלש1076933-5ת הכוחות העומדים מאחורי הרצון” (פרידריך ניטשה, הרצון לעוצמה)

בכל הנוגע לקידום השאיפות והרצונות שלנו, טענו החכמים הקדמונים שעלינו לשמר את הדינאמיקה הנכונה שבין “האורות והכלים”.

ובתרגום חופשי – במקום להוסיף ולהעמיס על עצמנו משימות בדרך להצלחה, עלינו לבדוק האם הדרך עצמה זורמת באופן תקין,  האם היעדים העתידיים (האורות) לא מופרעים ע”י המגבלות העכשויות (הכלים).

במידה והכלי גדול מהאור – הכלי לא ימלא את יעודו בשלמות – שכן השאיפות קטנות מידי, ובמידה והאור חזק ממה שהכלי מסוגל להכיל – הזרימה תהיה איטית ומסורבלת.

בדומה לעובד איטי וחסר ניסיון המוצב בתפקיד שמרכז אליו תהליכי עבודה ממחלקות אחרות  ובעצם מאט את קצב העבודה של החברה כולה, מעיין “צוואר בקבוק” צר המאלץ חברה שלמה לעבוד לפי עוצמת הזרימה שהוא מקציב לה.

מהרגע שזיהינו את “צוואר הבקבוק”, ישנם דרכים מקובלות להתמודד עם התופעה, כגון הקטנת הביקוש (הפחתת העומס), הגדלת ההיצע (העסקת עובדים נוספים בתחום) וכו’, אך בעוד שבמפעלים וחברות קל יחסית לזהות את הגורם שמאט ומכשיל את ביצוע העבודה, בתחום תחזוקת השרתים וניטור בסיסי הנתונים זו עלולה להיות בעיה של ממש.

לפחות עד שרילטק נכנסת לתמונה ונותנת למונטרגאט להביא תוצאות…

חברה המעסיקה כ-3000 עובדים סבלה מבעיות איטיות חוזרות ונשנות במערכת המיחשוב במהלך ימי העבודה במשך מספר שבועות, מאמצי ה- IT לאתר את הגורם נכשלו ונראה היה שכל המערכות בקריסה.

כבר הוזמנו אנשי IT חיצוניים, הוחלף  ציוד חומרה (נתון כואב) וכלום לא עבד, צוואר הבקבוק מתחולל לו אי שם במערכת המסועפת אך לא היה ניתן לזהות אותו.

מספר שבועות לפני ההתרחשות היינו בכנס עסקי ונפגשנו עם אנשי ה-IT, הצגנו  בפניהם את המערכת והטלפון לא איחר להגיע , POC  היה נדרש והתוצאה הגיעה במהירות, מסתבר שהמערכת הווירטואלית שברשות החברה ביצעה גיבויים לכל המערכות במשך היום, ועל הדרך גם לבסיסי הנתונים, IO  היה ועוד איך, הרשת לא האמינה שזה קורה לה , משתמשים חסרי סבלנות הפילו את מרכזיית ה-IT .

במבט כללי אנשי ה-IT  ראו את השפעתו של צוואר הבקבוק בכל מקום, רק לא מצאו את הסיבה להיווצרותו, את האופציה ביטלנו – נדרש כיבוי אלים לשרת והחברה חזרה לשפיות, האור והכלי חזרו לשכון תחת כפיפה אחת, ואנחנו מצאנו לקוח.

כשמדובר בשגיאות מערכת ובצווארי בקבוק למיניהם אנחנו יודעים מאיזה מחשב \ מאיזו אפליקציה \ משתמש \ שעה \ למה הוא איטי \ האם הוא נעול \ מי נעל ולמה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *